آموزش تمرينات تحت فشار در واليبال - تكنيك‌ها

آموزش رايگان واليبال،دانلود فيلم آموزش واليبال،آموزش واليبال،واليبال،واليبال بانوان،آموزش تكنيك هاي واليبال

آموزش تمرينات تحت فشار در واليبال - تكنيك‌ها

۱۱,۴۲۲ بازديد

(آموزش تمرينات تحت فشار در واليبال(تكنيك‌ها

    تمرين تكنيك پنجه‌
    تمرين تكنيك ساعد
    تمرين تكنيك سرو
    تمرين تكنيك توپ‌گيرى
    تمرين تكنيك آبشار
    تمرين تكنيك دفاع روى تور

به تمرينى گفته مى‌شود كه با اجراء آن بازيكنان تحت فشار بيشترى قرار مى‌گيرند. به‌عنوان مثال از بازيكن خواسته مى‌شود كه مهارت را در تكرارهاى بيشتر و در فاصلهٔ زمانى كم‌تر به اجراء درآورد. بنابراين همكاران محترم مى‌توانند ضمن رعايت اصول اينگونه تمرينات، شيوه‌هاى مختلفى از تمرينات را انتخاب كرده، به اجراء درآورند.

 به ادامه مطالب برويد

تمرين تكنيك پنجه‌

مربى در داخل زمين در محل استقرار پاسور مى‌ايستد، آنگاه فراگير در مركز زمين براى دريافت توپ جاگيرى مى‌كند. در اين وضعيت، مربى توپ‌ها را به نقاط مختلف زمين پرتاب مى‌كند تا فراگير با حركت به سمت جلو، عقب، راست و چپ، به دريافت و ارسال توپ بپردازد. رفته‌رفته سرعت پرتاب توپ افزايش يافته، فراگير نيز براى پاسخ به آنها بر سرعت حركت خود مى‌افزايد. در اين تمرين از يك نفر پاس دهنده براى دريافت توپ‌ها و قرار دادن آنها در داخل سبد استفاده مى‌شود.

 

تمرين تكنيك پنجه‌ با پرتاب يكنواخت توپ به مركز زمين تكرار مى‌شود، با اين تفاوت كه فراگير پس از هر دريافت، بايد به‌سرعت حركت كرده، يكى از گوشه‌هاى زمين را لمس نمايد و مجّدداً براى دريافت توپ در مركز زمين آماده شود. تعداد تكرارها و مسافت حركت فراگير به نقاط مختلف زمين، برحسب توانائى او، از جانب مربى تعيين مى‌شود.

 

تمرين تكنيك ساعد

مربى به همراه كمك خود در يكى از نيمه‌هاى زمين (نزديك خط يك‌سوم) مستقر مى‌شود. در زمين مقابل فراگيران به ترتيب، براى دريافت توپ‌هاى ارسالى جاگيرى مى‌كنند. هر فراگير بايد پس از دريافت و ارسال توپ، خط زير تور يا خط انتهائى زمين را لمس نمايد. لازم است از فراگيران خواسته شود كه توپ‌ها را پس از دريافت به محلى كه كمك كننده ايستاده (محل استقرار پاسور) ارسال كنند. اين را مى‌توان با لمس خطوط كنارى زمين نيز انجام داد (تصوير زير).

 

 

يكى از فراگيران به ترتيب در انتهاى زمين و در جهت تور مستقر مى‌شود. از گروهى ديگر خواسته مى‌شود كه با در دست داشتن توپ، در مجاورت خط يك‌سوم به‌صورت يك نيم دايره جاگيرى نمايند. آنگاه با فرمان مربي، فراگيران به ترتيب (از سمت راست يا چپ) براى او توپ پرتاب مى‌كنند. دريافت كننده موظف است با تكنيك ساعد توپ را برگشت دهد. رفته‌رفته از فراگيران خواسته مى‌شود كه ضمن رعايت نوبت، توپ‌ها را سريع‌تر پرتاب يا به آن ضربه بزنند. براى جلوگيرى از پراكندگى توپ‌ها، مى‌توان تمرين را با رعايت نكات ايمنى آن در مجاورت ديوار انجام داد (تصوير زير).

 

 

تمرين تكنيك سرو

نيمكت‌ها را در دو گوشهٔ مخالف زمين و به فاصلهٔ يك متر از خطِ طولى قرار داده، صندلى را در دو گوشه زمين بگذاريد. دو تيم سه تا شش نفرى تشكيل دهيد و از آنها بخواهيد به تناوب سرو زده، نيمكت و صندلى را هدف قرار دهند. تيمى كه موفق به زدن صندلى شد ۵ امتياز دريافت خواهد كرد و اگر توپ بين نيمكت و خط كنارى فرود آيد براى آن سه امتياز منظور مى‌شود. در پايان تيمى كه به امتياز ۲۰ رسيد برنده خواهد بود، اجراء نوع سرو به انتخاب فراگيران بستگى دارد (تصوير زير).

 

 

تمرين تكنيك توپ‌گيرى

فراگيران، يكى پس از ديگرى در انتهاى خط سرو مى‌ايستند. آنگاه مربى در نزديك تور ايستاده، براى فراگير در نقاط مختلف توپ پرتاب مى‌كند. فراگير سعى مى‌كند توپ‌هاى ارسالى را با ساعد، پنجه و يا غلت و شيرجه پاسخ دهد. براى رعايت نكات ايمنى مى‌توان از تشك‌هاى كمك آموزشى استفاده كرد (تصوير زير). مى‌توان با قرار دادن يك صندلى در انتهاى زمين، مسير حركت را مشخص كرد.

 

 

تمرين تكنيك آبشار

مربى در حالى كه در نزديك تور ايستاده، از فراگيران مى‌خواهد كه در منطقهٔ ۴ زمين مستقر شوند. آنگاه با پرتاب توپ‌هاى پى در پي، هر يك از فراگيران را به اجراء آبشار وادار مى‌كند. تعداد تكرارها به توانائى هر يك از فراگيران بستگى دارد. لازم است پرتاب‌ها به‌صورت پاس بلند انجام شود كه فراگير فرصت حركت به سمت عقب (جابه‌جائي) را براى هر تكرار داشته باشد. اين تمرين از مناطق ۲ و ۳ زمين نيز انجام مى‌شود (تصوير زير).

 

 

مربى به همراه يكى از فراگيران به‌طور متناوب از نقاط مختلف براى مهاجم، توپ پرتاب مى‌كند. آبشارزن بايد پس از هر آبشار مجدّداً به حالت اوليه برگشت نموده، براى حركت بعدى آماده شود (تصوير زير).

 

 

مربى به ترتيب سه توپ را براى آبشارزن به مناطق چهار و سه و دو پرتاب مى‌كند. مهاجم، بايد پس از هر آبشار سريع به حالت اوليه برگشته، به‌سرعت براى زدن آبشار دوم حركت كند. بازيكن دوم نيز آنچه را كه بازيكن اول انجام داده، اجراء مى‌كند. پس از آنكه دو بازيكن خسته شدند جاى آنها با دو بازيكن ديگر عوض مى‌شود (تصوير زير).

 

 

تمرين تكنيك دفاع روى تور

مربى به همراه فردِ كمك كننده، در نزديكِ خط يك‌سوم مى‌ايستد. در اين حالت در زمين مقابل يكى از فراگيران در وضعيت آماده براى دفاع روى تور مستقر مى‌شود. آنگاه مربى با پرتاب توپ به مناطق چهار و سه و دو از فراگير مى‌خواهد كه با تكنيك صحيح و جابه‌جائى به موقع توپ‌هاى ارسالى را دفاع نمايد. اين تمرين به‌صورت دو نفره و حتى سه نفره نيز قابل اجراء است (تصوير زير).

 

 

مربى توپى را به آرامى آبشار مى‌زند تا بازيكن دفاع كند و سپس توپى را براى وى پرتاب مى‌كند تا آبشار بزند. پس از آن، توپ ديگرى را به انتهاى زمين پرتاب مى‌كند تا فراگير شيرجه رفته، آن را بگيرد. اين تمرين كه در واقع تركيبى از فنون واليبال است، در تكرارهاى متوالى نيز قابل اجراء است (تصوير زير).

 

منبع: http://www.aftabir.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.