اين آموزش توسط بسياري از قهرمانان اين رشته ورزشي استفاده شده

اين مجموعه براي حرفه اي ها و کساني که قصد حرفه اي شدن دارند پيشنهاد مي شود

مجموعه اي براي آموزش واليبال براي علاقه مندان اين رشته و کساني که به فکر قهرماني در اين رشته هستند

خريد آموزش واليبال

توجه کنيد: اين محصول داراي گارانتي بدون قيد و شرط فروشگاه با ضمانت بازگشت پول و يا تعويض ميباشدپس با اطمينان خريد کنيد

اين محصول به صورت اورجينال از فروشگاه ارائه ميشود و شماره مجوز در توضيحات درج گرديده

خريد پستي

فقط 11000 تومان! شماره مجوز:236/813256

با استفاده از اين مجموعه مطمئن باشيد به جمع ستارگان واليبال کشور خواهيد پيوست

------------------------------------------------------------------------------------------

ساخت وبلاگ | ساخت سایت

تاريخ : ۲۵ تير ۱۳۹۳ | ۱۱:۳۶:۰۰ | نويسنده : واليباليست |

آموزش فن سرويس زدن

به جريان انداختن توپ از محل مجاز زمين توسط يك بازيكن بر طبق مقررات خاص ”سرويس“ ناميده مى‌شود.

 

براى فراگيرى هرچه بهتر فنون بايد از همان ابتدا آموزش تمرينات به‌صورت هدف‌دار ارائه شود، خصوصاً براى سرويس اين قاعده از اولويت بيشترى برخودار است. نكته مهم دقت در اندازه پرتاب توپ مى‌باشد. زيرا چنانچه پرتاب توپ بيش از اندازه يا برعكس صورت گيرد حداقل سرويس زننده با دو مشكل مواجه مى‌شود:

به ادامه مطالب برويد

۱. همزمانى مطلوب بين دست ضربه و توپ حاصل نمى‌شود.

۲. محل موردنظر توپ (زير و پشت آن) دقيقاً براى وارد كردن ضربه شناسائى نمى‌شود.

 

انواع سرويس

الف . سرويس ساده:

ساده‌ترين نوع سرويس در واليبال سرويس ساده است، ولى بايد توجه داشت چنانچه در اجراء اين مهارت به اصول تكنيكى آن توجه نشود، فراگير نخواهد توانست اين سرويس را به‌طور صحيح اجراء نمايد. بنابراين لازم است در هنگام اجراء فن به اين نكات توجه شود:

 

- افراد راست دست، پاى چپ خود را در جلو قرار مى‌دهند و افراد چپ دست عكس اين حالت را رعايت مى‌كنند.

 

- براى تعادل بيشتر لازم است با خم كردن مفصل زانوها مركز نقل را به زمين نزديك كرد.

 

- اندازهٔ پرتاب توپ بايد به نحوى باشد كه بين اجراء ضربه و رها شدن توپ همزمانى به‌وجود آيد.

 

- بالاتنه به سمت جلو متمايل و با دست كاملاً كشيده به توپ ضربه وارد مى‌شود.

 

- دقت كنيد كه ضربه بايد به زير توپ و متمايل به پشت آن و با سطح بيشتر دست (كف و انگشتان) به توپ وارد شود.

 

- در هنگام اجراء سرويس از انتقال وزن بدن از پاى عقب به پاى جلو استفاده شود. (تصوير زير) شما را در زدن ضربهٔ صحيح كمك مى‌كند.

 

 

- تمرينات سرويس ساده:

۱. بدون توپ:

فراگيران ابتدا در پشت خط انتهائى زمين با رعايت فاصله موردنياز مستقر مى‌شوند (چنانچه تعداد نفرات زياد باشند استفاده از ساير خطوط زمين براى تمرين بدون توپ بلامانع است). آنگاه با فرمان مربى نحوهٔ اجراء سرويس ساده تمرين مى‌شود و در اين حالت مربى به اصلاح حركات تمام فراگيران مى‌پردازد.

 

۲. با توپ:

تعدادى از فراگيران در پشت خط انتهائى مستقر مى‌شوند و در مقابل هر يك از آنها به فاصله تقريبى ۵ متر گروه ديگرى از فراگيران قرار مى‌گيرند. مربى از فراگيران مى‌خواهد كه سرويس ساده را تمرين كنند. آنگاه به اصلاح حركت آنان مى‌پردازد. فراگيران بايد توجه كنند كه نفرات مقابل آنها به‌عنوان يك هدف معيار محسوب مى‌شوند. تصوير زير به خوبى نحوهٔ صحيح تمرين را نشان مى‌دهد.

 

 

وقتى اطمينان حاصل شود كه فراگيران تمرين را به‌صورت صحيح انجام مى‌دهند، به دستور مربى فاصلهٔ بين فراگيران زياد و زيادتر مى‌شود و در نهايت هر دو گروه در دو انتهاى زمين مقابل يكديگر قرار مى‌گيرند و در واقع سرويس ساده را از محل قانونى به اجراء درمى‌آورند.

 

ب .سرويس تنيسى (آبشارى):

اين سرويس در وضعيت‌هاى مختلف قابل اجراء است: در حالت ثابت، در حال حركت و به‌صورت پرش.

 

براى اجراء اين فن در وضعيت ثابت (در جا) مى‌توان به اين موارد توجه داشت:

 

- وضعيت ايستادن فراگير و شيوهٔ خم كردن پا از مفصل زانو مانند سرويس ساده مى‌باشد.

 

- ارتفاع پرتاب توپ براى ايجاد همزمانى و هماهنگى بين دست ضربه و توپ به اندازهٔ طول دست به اضافه قطر توپ (۲۰ سانتى‌متر) مى‌باشد.

 

- پس از پرتاب توپ به هوا، دست عقب مى‌رود و بدن نسبت به تور داراى قوس محدّب است. ولى در هنگام زدن ضربه عكس اين حالت اتفاق مى‌افتد، يعنى بدن سرويس‌زننده از حالت محدب به مقعر تغيير وضعيت مى‌دهد.

 

- در لحظه ضربه زدن به توپ، دست كاملاً مستقيم و بدون هيچ زاويه‌اى در مفصل آرنج اين فن اجراء مى‌شود. دست سرويس‌زننده به بالاى توپ و متمايل به پشت آن اصابت مى‌كند.

 

- مى‌توان در حالت طبيعى از همه قسمت‌هاى دست (مچ، كف و پنجه‌ها) براى ضربه‌ زدن به توپ استفاده كرد.

 

- نكتهٔ مهم نحوهٔ پرتاب توپ است. اين پرتاب بايد كاملاً در مسير حركت دستِ ضربه باشد. در غير اين صورت سرويس را نمى‌توان به محل دلخواه ارسال كرد. تصاوير زير مراحل اجراء اين سرويس را نشان داده است.

 

 

 

- تمرينات سرويس تنيسى (آبشار):

۱. بدون توپ:

در اين تمرين از فراگيران خواسته مى‌شود كه در منطقهٔ مجاز سرويس (پشت خط انتهائى زمين) مستقر شوند و موارد فنى سرويس آبشار ر ابتدا در ذهن مرور كرده، سپس به توپ فرضى ضربه بزنند. مطمئناً در اين مرحله از آموزش، مربيان فرصت بيشترى براى اصلاح حركات فراگيران پيدا مى‌كنند.

 

۲. با توپ:

در اين تمرين مانند سرويس ساده از فراگيران مى‌خواهيم كه با رعايت فاصله مناسب از يكديگر در پشت خط انتهائى زمين مستقر شوند. گروه ديگرى از فراگيران در فاصله ۵ مترى در داخل زمين مقابل آنها قرار مى‌گيرند. در اين وضعيت فراگيران براى نفر مقابل خود به‌عنوان هدف مى‌باشند كه لازم است، سرويس (آبشارى) درست در جهت آنها ارسال شود. فاصلهٔ فراگيران پس از اطمينان از اجراء صحيح تكنيك زياد مى‌شود و در نهايت هر دو گروه از انتهاى زمين در تكرارهاى متوالى به اجراء سرويس مى‌پردازند. اين تمرين در تصوير زير به‌صورت سرويس ساده نشان داده شده است.

 

تعدادى از فراگيران در انتهاى سمت راست زمين و تعداد ديگرى در انتهاى سمت چپ مستقر مى‌شوند. ابتدا از آنها خواسته مى‌شود كه به‌طور دلخواه هر يك از سرويس‌هاى (ساده ـ تنيسى) را تمرين كنند. آنگاه براى افزايش دقت در فراگيران، از آنان خواسته مى‌شود كه به داخل زمين رفته، به‌عنوان هدف سرويس‌هاى مقابل را دريافت نمايند. پس از اجراء تكرارهاى متوالى بايد محل آنان تغيير كند (تصوير زير)

 

 

نكات ايمنى

هنگام تمرين سرويس، خصوصاً سرويس آبشاري، فراگيران بايد كاملاً عضلات كتف را گرم كنند. زيرا در غير اين صورت فشارهاى وارد بر كتف احتمال به‌وجود آوردن آسيب‌هاى شايع اين عضو را فراهم مى‌سازد.

 

- به فراگيران تذكر داده شود كه در هنگام تمرين، همواره متوجه ارسال توپ سرويس شدهٔ بازيكنان مقابل باشند، تا توپ به‌طور ناگهانى به سر و صورت آنها اصابت نكند.

 

- پس از اتمام تمرينات، دقت شود تا كليه وسايلى كه از آنها به‌عنوان هدف استفاده شده از زمين خارج شود، تا در ادامهٔ تمرين اين وسايل براى فراگيران مشكلى فراهم نسازد.

 

- به فراگيران يادآورى شود كه پس از اجراء سرويس (ضربه زدن به توپ در واليبال) دست خود را به‌دنبال توپ تا ناحيه ران ادامه دهند. اين امر موجب مى‌شود كه عضلات كتف در مسير صحيح حركت كند و از وارد آمدنِ آسيب بر اين عضو جلوگيرى نمايد.

منبع: http://www.aftabir.com


برچسب‌ها: ،


نظرات (0)

نظرات
نام :   ایمیل : [ آدرس ایمیل ]   سایت : [ آدرس وبسايت ]
1 0
متن : عزیزم عالی بود
نام :   ایمیل : [ آدرس ایمیل ]   سایت : [ آدرس وبسايت ]
0 0
متن : عالی
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :