آموزش تكنيك پنجه ( دريافت ، ارسال ، پاس )

آموزش رايگان واليبال،دانلود فيلم آموزش واليبال،آموزش واليبال،واليبال،واليبال بانوان،آموزش تكنيك هاي واليبال

آموزش تكنيك پنجه ( دريافت ، ارسال ، پاس )

۱۵,۲۹۵ بازديد

فن پنجه از ظرافت و دقت خاصى برخودار است، بر همين اساس پاس‌دهنده‌ها (پاسورها) ارزش و اعتبار كار خود را در اجراء صحيح و دقيق اين مهارت‌ها مى‌دانند.

دريافت توپ

اين قسمت از فن شامل مرحله‌اى است كه توپ در مسير ميدان ديد فراگير قرار مى‌گيرد، دست‌ها به استقبال توپ مى‌رود و آن را در درون پنجه‌ها كه به‌صورت ظرفى كروى شكل درآمده جاى مى‌دهد. اين مرحله با كمى مكث همراه است، زاويهٔ مفصل آرنج كاهش پيدا مى‌كند و دست‌ها به بدن نزديك مى‌شوند. پاها از مفصل زانو خم شده، بدن به سمت پائين متمايل مى‌گردد. در واقع در اين مرحله از آموزش مى‌توان بدن را به فنرى تشبيه كرد كه در اثر نيروى وارده جمع مى‌شود (تصوير زير).

آموزش تكنيك پنجه ( دريافت ، ارسال ، پاس )

به ادامه مطالب برويد

ارسال توپ

اين مرحله از تكنيك از لحظه‌اى آغاز مى‌شود كه توپ دريافت شده توسط پنجه‌هاى فراگير به‌طرف هدف موردنظر رها مى‌شود. بايد توجه داشت كه حالت دست‌ها درست عكس حالت دريافت مى‌باشد، بدين معنى كه در اينجا زاويهٔ مفصل آرنج زياد مى‌شود و دست

انواع فن پاس پنجه

- پاس با يك دست:

براى اجراء اين فن كافى است كه كليه شرايط اصول تكنيكى پاس با دو دست را رعايت كنيم، منتهى بايد به‌خاطر داشت كه دريافت و ارسال توپ در اين وضعيت صرفاً با يك دست صورت مى‌گيرد (تصوير زير)

 

 

- پاس پشت:

وضعيت بدن فراگير در هنگام دريافت توپ تقريباً شبيه وضعيت پاس معمولى مى‌باشد. ولى در لحظه ارسال، سر و بالاتنه بازيكن به سمت عقب متمايل مى‌شود. لازم است پاس‌دهنده پس از اجراء فن مسير توپ را تا جاى امكان تعقيب نمايد (تصوير زير).

 

 

- پاس در حال پرش:

انواع پاس پنجه را مى‌توان در حالت پريدن انجام داد. (تصوير زير)

 

 

نكات ايمنى

در هنگام انجام تمرينات فن پنجه بايد صرفاً از توپ معمولى واليبال استفاده كرد و از به‌كارگيرى ساير توپ‌هاى ورزشى (فوتبال، بسكتبال و...) كه خصوصاً در اين مقطع از آموزش (پايه)، انگشتان فراگيران را دچار آسيب جدى مى‌كند خوددارى شود.

 

- هميشه قبل از تمرين پنجه، لازم است اهرم‌هاى درگير (انگشتان) كاملاً گرم و آماده شوند.

 

- در هنگام تمرين لازم است محوطهٔ بازى خالى از هر گونه شيء يا مانع باشد، چنانچه تور واليبال نصب گرديده بايد كاملاً از برخورد فراگيران با تور و ميله آن ممانعت نمود.

 

- خصوصاً لازم است در هنگام تمرين و بازى ميله سفت كنندهٔ سيم بكسُل از چرخ‌دنده آن جدا شده، محل مربوطه با ابر ضخيم يا وسيلهٔ مناسب ديگر پوشانيده شود تا در اثر برخورد فراگيران با آن خطرى متوجه بازيكنان نشود.

منبع: http://www.aftabir.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.